Яни Драгов: Вкъщи се говореше само за бизнес
Или каква е мотивацията да се захванеш с биохрани, когато вече си установен портфолио мениджър?
На пазарите и в живота има един феномен, който неизбежно преследва всички– страхът от пропусната възможност (FOMO). С него се обяснява и желанието да стартираш бизнес, чиито продукти не са за всеки със своя органичен, веган вкус, a след това да се опиташ да го подкрепиш чрез сегмента за малки и средни предприятия на фондовата борса и да увеличиш капитала, но с него и отговорностите си. Накрая да го преместиш на нова почва на основния пазар и да знаеш, че това е правилната посока. После да се прибереш и да намериш време за медитация и правилно дишане.
Как се постига балансът?
Пред Biss.bg говори Яни Драгов, собственик на Smart Organic и биомагазини “Зелен”.
Каква беше целта ви, когато се листнахте на основния сегмент на Българска фондова борса? За какво ще използвате средствата?
Основната ни цел беше да наберем капитал, за да можем да продължим нашата емисионна програма. Миналата година инвестирахме много пари в новата ни сграда в Божурище, която вече е почти готова. Трябваха ни допълнителни пари за машини и линии за производство – основно технологични иновации.
С какво тя ще надгради досегашното ви производство?
В новата ни фабрика има по-големи линии за някои от вече съществуващите гами продукти, по-големи линии за производство, по-автоматизирани, а от друга страна има и някои нови линии за продукти, които тепърва ще пуснем на пазара, когато пуснем и сградата в експлоатация, а това се надяваме да стане до края на това лято.
Докъде стигнахте с набирането на средства?
Сега наблюдаваме много силен интерес към правата за записване на новите акции, така че сме уверени, че ще бъде успешно това увеличение на капитала.
Има ли конкретна сума, която си заложихте като цел?
Да, задължително е да кажеш колко пари искаш да изкараш и колко броя акции издаваш.
Какъв беше вашият таргет?
Нашата цел беше да наберем около 19,5 млн. лв. чрез издаването на малко над милион акции с емисионна стойност 19 лв.
Бизнесът ви в момента на колко се оценява? Около 80 млн. лв?
Малко повече от това.
Smart Organic предлага доста продукти и се опитва да разнообразява гамата, което е нормално, но същевременно вероятно има няколко основни неща, които не променяте в състава? Кои са те? На какво залагате?
Основното характерно за нашите артикули е, че са биосертифицирани и това не се променя. Второто е, че използваме само растителни продукти и повечето артикули от нашите брандове са без глутен. Стремим се да са „clean label“ – с чист състав от продукти, които можеш да намериш във всяка кухня – без набухватели. Оставаме верни на принципа да правим храни, които бихме давали на своите деца. Не използваме и рафинирана захар и палмово масло.
Какво точно представлява рафинираната захар като съединение?
Тя се произвежда от захарна тръстика или захарно цвекло и е от две молекули – глюлкоза и фруктоза. И лошото е, че глюкозата повишава кръвната захар, а фруктозата натоварва черния дроб – и двете са вредни.
Защо се влага толкова много химия в производство на храни в днешно време? Само, за да се повиши тяхната трайност ли?
От една страна е трайността, но от друга това чисто технологично се улеснява производството. От друга е вкусът – създава се правилният вкус, правилната текстура на продукта и всички тези неща.
Ти се занимаваш активно с йога - предполагам не си я отказал заради бизнеса, който не е едно от най- спокойните начинания... Как съчетаваш нещата?
Именно медитацията ми помага много да намеря баланса, защото съм много ангажиран с бизнеса си и имам нужда от баланс. Йогата и медитацията ми дават именно този покой на ума и с тяхна помощ можеш за много кратко време да се възстановиш от натоварването.
Каква е разликата между това да дишаш повече и това да го правиш правилно?
Ние освобождаваме 90% от токсините в тялото си чрез дишането, а повечето хора използват едва 30% от капацитета на белите си дробове. Ако ние използваме по-голяма част от него ще можем да освобождаваме много повече стрес от организма си и да имаме много повече енергия, тъй като всяко едно вдишване ни дава енергия. Освен това ни отпуска повече, тъй като има пряка връзка между вдишването, ума ни и емоциите.
Първоначално си имал бизнес идея за уроци по йога. В момента преподаваш ли?
Това не беше бизнес идея, а по-скоро нещо, с което се занимавах като доброволец. Медитацията ми е дала много, затова изкарах курс, който ми позволява да бъда инструктор и да мога да споделя това с други хора. Дори сега го правя.
Ходил си и в Индия и си се виждал с редица духовни водачи и гурута – кой урок от техните се е запечатал най-силно в съзнанието ти и ти е помогнал за твоето развитие?
Не бих ги нарекъл гурута, а по-скоро хора, които помагат да се отпуснеш напълно. Иначе аз съм голям фен на Шри Шри Рави Шанкар, който е бил в България няколко пъти. Иначе трудно е да посоча един урок, но нещото, което ме докосва е това как Шри Шри казва, че не трябва да се обвиняваме за слабите си страни, но и да не ги отричаме. Важно е просто да ги разпознаем и да продължим напред, а не „зацикляме“ в миналото и да „предъвкваме“ стари ситуации, които не можем да променим. Животът минава и така пропускаме настоящия момент да бъдем щастливи сега.
А от семейството си какво взе като пример за бизнеса или като урок и напътствие? Защото те са предприемачи от зората на Прехода?
Баща ми беше от първите хора, които напуснаха работата си след 10 ноември. Тогава аз бях на 8 години, но си спомням, че веднага стартира бизнес и вкъщи се говореше само за това. Не ми е давал конкретни уроци, просто ми казваше какво и как да правя и аз го попивах. Бях в тази среда и го гледах как работи буквално 15 часа на ден – без почивка. И беше твърде отдаден и решен да успее. Това накара и мен да мисля, че нямам друг избор освен да съм успешен – дали за добро, или зло.
Когато беше по-малък имаше ли идеи за конкретен бизнес?
Не, тогава си мислех, че ще се занимавам с финанси и инвестиции – как го реших не знам. Баща ми се занимаваше със строителство, неговият баща също беше инженер, но аз мислех в друга посока. Впоследсвтие започнах да уча математика и икономика и работех известно време като портфолио мениджър. Реших обаче, че искам да се занимавам с нещо по-реално, по-видимо.
Почувства ли се притиснат от системата в този безмилостен и безскрупулен свят на сметки, обороти и пари?
Не точно но всичко се случваше на един екран – тогава се занимавахме с търговия на акции и нещата бяха много виртуални – не знаеш какво се случва. Затова и ми беше много приятно да продавам биохрани.
Докато беше от страната на инвеститора – какво беше актуално тогава и можем ли да го съпоставим с днешно време? Кои бяха водещите компании?
Тогава инвестирахме на БФБ и тогава популярни бяха акциите на „Софарма“, „Монбат“, „Билборд“.
Не те ли блазнеше идеята да се пробваш в IT сектора? Бил си добър по математика, натрупал си опит с инвестициите. Можеше да основеш един такъв стартъп...
Когато започнах с университета беше много модерно да се занимаваш с технологии. И всички мои приятели и хора около мен отиваха в тази сфера, а аз исках да правя нещо друго. Иначе математиката ми харесва, но не мисля, че това е моят профил. Чувствам, че съм по-добър в това оперативно да движа някакви по-реални неща.
В какво инвестира в момента Яни Драгов финансите и времето си?
Финансите ми са инвестирани в компанията. Колкото до времето ми – гледам да отделям време за медитация, тъй като е важно да знаем защо сме дошли на тази планета и да не се чувстваме, че сме пропуснали някакви възможности. Опитвам се да отделям време за това да се оглеждам и да знам какво искам и накъде вървя.
Какви са следващите цели в бизнеса, които си си поставил?
Да завършим сградата си в Божурище, да наложим успешно новите си продукти и да стигнем до по-масовите потребители. Все още нашите клиенти са хора, които имат силен интерес към биохраните и здравословното хранене, а искаме тази идея да достигне повече хора.
За колко външни пазара изнасяте в момента?
Държавите са много, но не считам това за голямо постижение. Важното е колко сериозно сме навлезли в даден пазар.
Кой от тях е най-благоприятен за продажбите ви?
Немскоговорящите страни - Германия, Австрия, Швейцария, като Германия е най-големият ни пазар, след това България и Румъния.