Viber и €92М субсидии: Как малките и средните предприятия превръщат комуникацията в директен дриход
Viber се превръща от познатия ни чат в мощна платформа за бизнеси от всякакъв размер вече в 190 държави. В България приложението не е само средство за комуникация – то е инструмент за растеж, сигурност и дигитализация, който позволява на малките и средни предприятия да достигат клиентите си, да изграждат взаимоотношения и да превръщат съобщенията в реален приход. Главният директор "Приходи" на Rakuten Viber, Кристина Констандаке, разказва как компанията балансира поверителността, монетизацията и потребителското изживяване, като същевременно подпомага бизнеса да се развива в темповете на дигитализация днес.
Кристина, разкажи ни за твоята история във Viber?
Присъединих се преди почти девет години. В новите медии това е цяла вечност. Беше вълнуващо време, с много промени и предизвикателства.
Казвате, че Viber е сигурно приложение. Какво означава това?
Viber е сигурен от първия ден. Нищо, което се споделя от потребителите в лични съобщения, никога не е достъпно за никого вътре или извън компанията. Всичко се съхранява само на телефона на потребителя, а не на нашите сървъри. Имаме сертификати като SOC2, които потвърждават това.
Беше ли трудно да се изгради такова приложение в Европа?
Когато започнахме, беше преди т.нар. ефект на Брюксел. Така че GDPR не беше в сила тогава. Много други закони бяха много по-леки преди 14-15 години. Така че може да се каже, че бяхме много пред времето си, защото изградихме това приложение, което е сигурно, когато сигурността не беше непременно тема. Сега е. И е страхотно да се види, че усилията, които сме полагали, за да поддържаме това ниво на поверителност и сигурност, най-накрая наваксват на индустриално ниво и стават стандарт или поне изискване за стандарт.
Как се справяте с хакерски атаки и други заплахи?
Мошеничеството е постоянен проблем. Постоянно актуализираме алгоритмите, инструментите и екипите си, за да защитим потребителите. Но тъй като нищо не се съхранява на нашите сървъри, достъпът до съобщенията е ограничен до телефона на потребителя.
Как балансирате монетизацията и потребителското изживяване?
Не монетизираме лични данни. Монетизираме само публична информация, която потребителят е дал съгласие да сподели, като интереси в общности или групи. Поверителността е на първо място, монетизацията – на второ.
Какви услуги предлагате за бизнеса?
Имаме Business Plus – услуга за малки и средни бизнеси, която им помага да се промотират без да спамят клиентите. Пуснахме и платформа за самообслужване на реклама, за да могат бизнесите да таргетират аудиторията си по база данни или местоположение.
Как Viber подпомага малките и средни предприятия в България?
Малките и средни предприятия са мнозинството от нашите бизнес клиенти. Нашата мисия е да им предоставим инструменти, с които да растат, да увеличават клиентската си база и взаимодействията с потребителите. В България има голям интерес в секторите красота, автомобили и местни услуги.
Какво означава дигитализацията с новите 92 милиона евро субсидии за малките и средни предприятия?
Viber предоставя платформа за бизнеси, за да използват тези средства за растеж. Инструментите и услугите ни са подходящи за бюджета на малките предприятия и им помагат да се развиват – от малък към среден бизнес, и защо не – глобален.
Можете ли да дадете примери за успешни български бизнеси във Viber?
Yellow Taxi беше един от първите, които пуснаха бот за поръчки във Viber. В България фитнес зали използват ботове за персонализирани тренировки, а други компании предлагат рецепти на база налични съставки. България е пионер в много дигитални решения.
Как виждате бъдещето на Viber?
Амбицията ни е да станем супер приложение – полезно за потребители и бизнеси. Това означава добавяне на функции и услуги, които улесняват живота и подпомагат местните бизнеси. Viber вече е наличен в 190 държави и продължаваме да развиваме глобалната екосистема.
Ако трябва да обобщите мисията на Viber в едно изречение?
Суперприложение за бизнеси от всякакъв размер и супер приложение за потребители, което улеснява живота им.
А с една дума?
Всичко опира до хората в екипа, затова думата е "хора".