Интервю

Stop Loss в човешкия капитал: Защо Employer Branding-а е задължителният KPI на CEO-то

Във време, когато изкуственият интелект трансформира бизнес моделите със скоростта на светлината, компаниите все по-често забравят, че най-ценният им актив остава човешкият капитал. Как се изгражда работодателски бранд, който не просто привлича, а задържа и вдъхновява хората? И защо днес Employer Branding-ът вече не е „меко“ звено, а ключов KPI за всеки CEO, който мисли стратегически? На тези въпроси отговаря Ивона Бонева – коорганизатор на Employer Branding Summit 2025, който се провежда за първа година у нас на 26 ноември в Международното висше бизнес училище в София. Форумът събира международни лидери и експерти в областта на човешките ресурси, за да даде практически насоки на бизнеса в новата реалност.

10 Ноември, 2025

Какво вдъхновява такъв тип събитие?


На първо място, това да създаваме работни места за хората, които наистина ги карат да се чувстват пълноценно. Забелязахме нуждата да се говори повече за работодателския бранд в България и да създадем култура около това.


Какво представлява събитието?


Това ще е ден, в който ще има лекции от експерти от международната сцена, от компании като Revolut, Mars, Booking, които ще споделят своя опит. Ще имаме няколко панела с хора от България, от компании, които са също добре познати.


Какво ще направи Employer Branding Summit по-различен от другите бизнес събития? 


90% от панелистите ни са хора от международната сцена.Фокусирали сме се върху това да докараме знание и опит от чужбина, защото там employer branding-a е развит на много по-високо ниво. И може би се различаваме с това, че сме се фокусирали върху вътрешната част на работодателския бранд, върху това как се задържат хората, не само как се привличат в една компания.


Как подбрахте говорителите и какво стои зад концепцията на събитието?


Изборът на хора, които да поканим, беше изцяло наш. Изходихме от трите стълба на Employer Branding-а – привличане, ангажиране и задържане на хора в една компания. Част от лекторите вече следяхме с интерес, а други подбрахме спрямо темите, които искаме да бъдат полезни за участниците и за българския пазар. Така естествено се оформи екип от професионалисти, които вярваме, че ще вдъхновят бизнеса.


Как очаквате това събитие да помогне на по-малките компании?


Темите са базирани на реални казуси и актуални тенденции на пазара на труда. Лекторите ще споделят практически съвети, които участниците могат да приложат веднага след събитието. Нашата цел е не просто вдъхновение, а реална стойност и действие.


Ако аз съм скептичен CEO, защо бих инвестирал в Employer Branding стратегия?

Employer Branding вече е неразделна част от бизнес стратегията. Когато хората в една компания са щастливи, ангажирани и чувстват принадлежност, те дават по-добри резултати. Това означава по-ниски разходи за подбор и по-висока ефективност..


Как се създава тази „здравословна“ среда, в която хората искат да остават?


Всичко започва със слушане. Трябва да питаме хората си от какво имат нужда, кои са техните болки и какво би подобрило ежедневието им. Това е добра отправна точка. А по-дълбоките аспекти ще обсъдим именно по време на събитието – имаме и няколко изненади.


Изкуственият интелект промени бизнесите в световен мащаб. Как се отразява това на Employer Branding-а?


AI със сигурност има място в Employer Branding-а, но не до степента, в която го виждаме в други сектори. В основата на работодателския бранд стои емпатията и човечността – неща, които изкуственият интелект все още не може да замести. Но като инструмент, той може да улеснява процесите – например в рекрутмънт маркетинга или анализите. Ние ще покажем как AI може да работи в полза на хората, без да отнема човешкия елемент.


До каква степен българският бизнес вече интегрира AI решения?


Виждаме, че изкуственият интелект вече е навлязъл във всички сфери, особено в IT индустрията – напълно естествено. Но не бива да се страхуваме, че AI ще отнеме работните места. Напротив – тези, които умеят да го използват умно, ще бъдат най-търсени в бъдеще. Затова на Empower Branding Summit ще говорим именно за това как да работим с AI като помощник, който ни освобождава време за стратегическо и креативно мислене.


Кои са реалните предизвикателства пред работодателския бранд днес?


Всяка компания има своята специфика и разбиране за това какво е Employer Branding и как той може да ѝ помогне. Голямото предизвикателство за компаниите е как да дадат усещане за сигурност, как да задържат хората си и да им покажат, че имат място при тях. Друго предизвикателство, което същност забелязвам в момента и също ще си говорим по време на събитието е как да комуникираме с различните поколения. 


Младите как приемат работодателите си? 


Ами, със сигурност има разлика в това как различните поколения разглеждат работното си място. Това, което мога да кажа за поколението Z, от което съм и аз, е, че наистина това поколение търси автентичност, търси директна и честна комуникация и не обича да шикалкави. Това със сигурност за компании, които са свикнали с по-различен модел на работа, е предизвикателство. И компании, в които има представители на всяко едно поколение, със сигурност може би срещат затруднения в това как да комуникират с всеки и да предават едно и също послание, но по различен начин, за да бъде възприето от всеки. 


Значи ли това, че компаниите трябва да се нагодят към младите, а не обратното?


Трябва да има уважение между поколенията – ние имаме много какво да научим от хората преди нас. Но младите са по-скептични към авторитетите и по-склонни да отстояват позицията си. Това означава, че компаниите неизбежно ще трябва да променят начина си на комуникация. Истината е, че честността никога не е лоша стратегия.


Мoжеш ли да дадеш пример за компания, която се справя успешно с това?


DreamShot е чудесен пример – те говорят на езика на Gen Z и използват креативно TikTok и меме културата. Международно, Ryanair също са добър пример – техният хумористичен и самоироничен тон в социалните мрежи буквално промени отношението на хората към марката.


ESG стратегиите са все по-често част от Employer Branding-а. Какво е важно при тяхното прилагане?


Важно е да се подбират инициативи, които реално отразяват ценностите на компанията и на хората в нея. Например в Sirma, от чиито екип също съм част, поставиха соларни панели, които вече покриват около 40% от електроенергията на сградата. И това се увеличава с всяка година. А по-малки инициативи като засаждане на дървета или доброволчество също изграждат силна вътрешна култура.


Къде е тънката граница между иновацията и грешката в нея?


Примерът с изкуствения интелект е показателен. Много компании по света направиха масови съкращения, вярвайки, че AI може да замени хората. Няколко месеца по-късно се оказа, че това не е така – те отново започнаха да наемат. Иновациите са важни, но не могат да заменят човешкия фактор, особено в Employer Branding-а.


Как лидерът може да застане зад работодателския си бранд отвъд PR кампаниите?


Като погледне навътре. Истинският Employer Branding започва отвътре – когато хората се чувстват добре и вярват в общата цел. Тогава те сами стават посланици на бранда. Днес има компании, които дори наемат хора с ролята да споделят личния си опит в LinkedIn и социалните мрежи – това е автентичният Employer Branding.


Как се измерва успехът на една Employer Branding стратегия?


Трудно е да измериш как се чувства човек, но има индиректни метрики – текучество, време за запълване на позиция, ангажираност, вътрешно удовлетворение. 


Кои са практиките, които лидерите трябва да прилагат в следващите години?


На първо място – комуникация. След това гъвкавост, адаптивност, емпатия и инвестиция в хората. Човешкият капитал е двигателят на бизнеса, не разход.


Кои панели от Employer Branding Summit 2025 би откроила?


Кийноут сесиите, посветени на изграждането на работодателския бранд – защото дори днес много компании в България не разбират напълно какво представлява той. Панелите ще включват реални примери от българския бизнес – как се ангажират хората, как се поддържа принадлежност в ерата на хибридната работа.


Липсва ли обмяна на знания между компаниите в България?


Да, и точно това искаме да променим. В Сърбия, Гърция и Румъния вече има силни общности по тази тема, а нашата цел е България да стане следващият регионален хъб. Employer Branding Summit 2025 ще бъде първата стъпка в тази посока.


Какво ще получат участниците от събитието?


Искаме хората да си тръгнат вдъхновени, но и с реални инструменти, които да приложат на следващия ден в работата си – не просто с теория.


Коя е метриката за успех на самото събитие?


Нашата цел не е финансова печалба, а създаване на общност. Ще използваме платформата Humand, чрез която участниците, лекторите и партньорите ще могат да обменят опит и знания дългосрочно.


Kакво е Employer Branding за теб в една дума?


Кауза.


А бъдещето му?


Голямо.