
Красимира Ангелова: Виждайки как се променям реших да дам знанието и на другите
Жените все по-смело навлизат в света на бизнеса - с идеи и ментори, които да ги водят напред

Успешните предприемачи по света често дават отговора, че техният ментор стои зад техните резултати в бизнеса. И все пак невинаги това е начинът, по който всеки млад предприемач си представя своето начало в света на бизнеса. Първоначално мисли, че той най-добре познава своята идея, но се оказва, че има хора, които по-добре разчитат нейния потенциал и имат опит как може да се развие. Темата за новия тип лидерство, базирано на менторството вече е на дневен ред в света на големия бизнес и, оказва се, все по-често намира добра почва и у нас.
В това отношение Красимира Ангелова има важна роля за жените предприемачи у нас. Като съосновател на TechnoArena, един от водещите онлайн магазини за техника у нас тя има какво да предаде от първо лице на младите или утвърдени предприемачи, които вярват, че личностната и професионалната трансформация водят до дългосрочен успех. Как емпиричният опит се пресича с визионерската перспектива в менторството ни разказва самата тя.
Красимира Ангелова,радвам се, че ми гостуваш. Твоят път в бизнеса е много интересен – ти си съосновател на TechnoArena – голям онлайн магазин за техника, развиващ се в България. Освен това си и бизнес ментор на жени. Жена предприемач, но едновременно с това и майка и е важно да те попитам как се вдъхнови да започнеш да се занимаваш с бизнес?
Ако трябва директно да пристъпя към въпроса – вдъхнови ме моят съпруг, защото благодарение на неговия опит и знания, аз натрупах още по-големи такива. И да, всичко това, което изброи, е така, плюс факта, че съм автор на четири книги и успешно водя жените, които искат да развиват своя бизнес и го правят по женския начин. Защото знаем, че има две страни, но аз работя с тях основно през женствеността.
Като казваш, че мъжът е бил твоето първо вдъхновение – възприемаш ли го като бизнес ментор, освен като бизнес партньор и твоя половинка?
Със сигурност, макар и неосъзнато – да. Имах примера, виждах какви решения взима той, как действа и всичко това неминуемо съм го попила.
А имаше ли все пак и някоя дама предприемач, на която се възхищаваше тогава и която ти беше идол в бизнеса?
Към онзи момент – не, но много харесвам Иванка Тръмп. Тя има една книга на българския пазар, за чието име в момента не мога да се сетя, тъй като съм я чела преди доста време – може би 15 години, но винаги ме е вдъхновявала тази дама с постиженията си. Въпреки всичко, което тя има осигурено от семейството си – тя действа и прави свои собствени и различни бизнеси.
Исках да разбера твоя отговор, защото четох едно проучване, според което 8 от 10 млади хора не могат да назоват нито една жена предприемач, която ги вдъхновява.Това не ти ли се отрази демотивиращо, когато реши да започнеш да се занимаваш с бизнес менторство конкретно за дамите?
Не, дори по-скоро това ме мотивираше, защото ако няма толкова дами, които се занимават с менторство – защо аз да не съм една от първите?
Какво беше търсенето от страна на жените, които се свързаха с теб в началото? Какво точно искаха да разберат за бизнеса? Имаха ли някаква конкретна цел, или по-скоро очакваха от теб да им дадеш някакви насоки при старта?
Дори да няма цел, моята система в бизнес менторството е така изградена. Първо започваме с яснота за целта – какво искам, какво целя да постигна, защо правя този бизнес, защо искам да развивам именно него. Осъзнаването, че това е бизнес, а не хоби. И когато им кажа: „Осъзнавате ли, че правите скъпоплатено хоби, ако в момента това не е бизнес?“ – тогава идва първата стъпка. Ако от знанията си и от вашия труд в момента не получавате пари, а само инвестирате в себе си – това е скъпоплатено хоби. И първата стъпка е именно в това да осъзнаят какво всъщност правят в момента, защото има хора, които постоянно учат и надграждат, но никога не прекрачват тази линия, която ще ги отведе на следващото ниво. Да бъдат вече изградени специалисти и да дадат знанията и опита си на другите. Защото ако си зададем въпроса защо учим и защо правим това, което правим, става ясно, че го правим за себе си. И аз тръгвайки по пътя, естествено го направих първо за себе си. Но виждайки възможностите, виждайки как аз се променям, си казах – „защо да не го дам и на другите?“, тъй като аз първо бях предприемач, след това минах през своята личностна трансформация и накрая обединих тези две неща. По този начин водя и бизнес менторството.
Сега, нещо много интересно, което каза и ми направи впечатление – че те всъщност трябва да прекрачат тази линия, която ги спира. Т.е. ако трябва да направим профил на хората, които те търсят – това може ли да са такива, които вече имат собствен бизнес, но не знаят как да го развият и „забиват“ на едно място, когато се оказва, че имат нужда от ментор? Или по-скоро са хора, които тепърва започват?
Категорично и двете категории хора, които ти спомена – бизнес собственици, предприемачи, хора, които искат да стартират – те идват при мен. Първо, защото когато още не си стартирал не знаеш кой е пътят. Естествено, с годините можеш да го научиш, но минават много години. Факт е, че и аз лично съм правила тази грешка през годините и в бизнеса, който развивахме със съпруга ми. И това сме го отчетли като един от големите ни пропуски – не сме имали информацията, не сме имали знанието – така са се стекли обстоятелствата. Но сега виждам колко по-различно е, когато човек има свой ментор. Аз също имам свои ментори, защото знам, че ние като хора не можем да надскочим собствените си ограничения. И тогава ни е необходим ментор – някой, който да погледне нещата през друга призма, от различна гледна точка и да ни даде ново решение. Решение на ситуация, когато ние не го виждаме, но менторът може да го посочи. Затова да – и двете категории хора са подходящи за бизнес менторство. Едните, защото тепърва тръгват, а другите – защото вече са стигнали донякъде и, за да продължат нагоре им трябва човек, който да ги изведе на следващо ниво.
Връзката с един бизнес ментор трябва ли да е дълготрайна? Или има етап, в който според теб друг ментор може да бъде по-подходящ? И имала ли си такива случаи досега – работите заедно, стигате до определен етап, в който чувстваш, че си предала необходимото в този момент и ги насочваш към твои колеги?
Аз смятам, че ако менторът се развива, тогава взаимоотношенията между ментор и клиент могат да бъдат дългосрочни. Но ако менторът, както се казва, каквото е научил – само това си прилага с времето и не се развива, тогава и клиентът, и менторът стигат до едно и също ниво. В този момент е необходимо единият, другият – или и двамата, да растат нагоре – т.е. да търсят нови знания, да имат нови ментори. Но това, което може би е моето предимство е, че аз постоянно се развивам. Постоянно раста, уча, надграждам, защото знам, че когато аз го правя, мога да дам нова гледна точка, нови знания, нова информация на моите клиенти.
През целия този процес ти пишеш и четири книги. Твоите клиенти още от първата ли се припознаха в сходните ценности и решиха, че това е начинът, по който можеш да им бъдеш полезна все повече и повече? И имат ли хората от бизнеса любима книга сред тях?
Хората от бизнеса ми споделят, че най-много им помага книгата „Бизнесът на бъдещето“, която съществува благодарение на моят 20 -годишен опит в бизнеса и 5 години личностно израстване. И идвайки насам, точно това си говорихме с моя съпруг – какво наистина означава човек да израства личностно. Когато получаваш нова информация – започваш да мислиш по нов начин, защото имаш нова гледна точка и това е растеж, това е развитие. И когато аз обединих традиционния бизнес – стандартния, логичния бизнес – заедно с промяната на личността и енергията на човека – тогава започнаха да се получават уникални резултати. Аз ги наричам квантов скок в бизнеса, защото правиш нелогични действия и получаваш нелогични резултати. Този вид бизнес, който аз практикувам и преподавам чрез бизнес менторството Матрикс, е точно това. Едно плюс едно не прави две, а прави единайсет. Но това се случва с нестандартни действия, които правим съзнателно.
Как гледат хората от бизнеса на нестандартните неща? Още от началото ли гледате в една посока или се налага малко... „напасване“?
Има напасване – да не кажа спорове. Но да, има момент на напасване. Ако човек е готов да приеме моето знание, информация и опит, то той естествено е готов и да чуе, и да приложи. Може да ме попита защо трябва да го направи и аз ще му обясня и ще му дам аргументите, но човек трябва да бъде с отворено сърце и да има готовност за нови действия.
Ти работиш като ментор на жени предприемачи и спомена, че в работата ти важна роля играе женската енергия. Все пак, имало ли е интерес и от мъже – да чуят различна, женска перспектива към бизнеса?
Да, имала съм такива консултации. И в бизнес менторството също съм имала мъже, но това се случва много по-рядко, отколкото с жените – преобладава женската аудитория. Дори сега, в настоящата група за бизнес менторство, имам няколко мъже, но основната част са жени. Дамите са по-склонни да направят нещо ново, да се променят, да чуят и да приложат знанията, които получават. При мъжете по-често има съмнение на какво може да ги научи една жена и за тях е по-лесно да приемат информация от мъж ментор. Приемат го по-естествено.
А как е възприето менторството като цяло в България? Тъй като разгледах една статистика, според която дори в САЩ директорите и всички от лидерските екипи в най-големите компании във Fortune 500 – имат достъп до ментори. Но само около 37% от тях реално се възползват от това. В България как се променят нагласите към бизнес менторството?
Аз виждам, че всяка година търсенето на такъв тип обучения нараства. А защо нараства? Хората виждат резултатите. Ако не беше така, нямаше да го търсят. И затова съм щастлива, че все повече хора осъзнават, че имат нужда именно от такъв ментор, който да ги води в бизнеса им. И голяма част от тези хора имат нужда не само от ментор, но и от екип, защото виждам много експерти и специалисти, които са обучени в различни системи и професии, но не достигат до същинската част – бизнеса. Не стигат до момента „как да превърна това, което знам, в бизнес?".Именно затова с моя екип създадохме един уникален проект, какъвто не съм виждала като аналог никъде по света – това е Ментор визионер. Иначе казано ментор, който помага на експерти и на бизнеси да развиват своя бизнес по съвременен начин, а не по онзи остарял начин отпреди две или пет години. Обстановката се променя изключително бързо – и в България, и по света и нашите нужди и потребности също се променят. Както виждаме, изкуственият интелект постоянно навлиза. Но не бива да забравяме, че колкото помага, толкова и не помага. Защото има неща, които все още само човек може да свърши в бизнеса. Така ние създадохме нещо уникално, в което даваме цялото си ноу-хау на тези хора, за да правят бизнеса по начина, по който ние го правим. И обучаваме хора, които след това да влязат в други бизнеси и да работят с други експерти, за да им помагат. Това се роди от постоянните въпроси на мои клиенти, които казваха: „Краси, ти и екипът ти сте уникални. Работите в пълен синхрон, имате невероятни резултати. Не може ли да работите и за мен? Не може ли това да го направите за моя бизнес?“ И да, правим го, но ние не можем да обхванем всички, които имат нужда. Именно затова създадохме Ментор визионера - обучение, което сега стартира и още през май първите хора ще имат реален достъп до бизнеси, в които да приложат наученото. Така бизнесите ще бъдат облагодетелствани от хора, обучени по съвременен начин да правят бизнес. Аз дори го наричам емоционален вид бизнес. То не е просто „вземи тази книга“ или „направи тази чаша“ – работим през потребността на клиента.
Става дума за индивидуални консултации и работа с индивидуални клиенти, или и компании могат да се свържат с вас за Ментор визионер, за да обучите по-голяма част от техния екип?
Да, компании също могат да се свържат с нас, за да обучим техния екип по съвременен начин, така че да започне да расте и да се развива тяхната компания.
В тази среда от хора, които ти обучаваш, най-ценното в един момент могат да се окажат именно контактите и мрежата? И това да движи бизнеса напред?
Да, контактите и професионализмът на хората са ключови, защото ние имаме експерти, които са преминали през нашето бизнес менторство. И вече има компании, които очакват тези хора да бъдат обучени, за да ги включат в своите екипи, тъй като те знаят каква стойност даваме ние. Знаят какви резултати получават, когато работят с нас, но не могат да бъдат с нас постоянно. И точно затова решихме да създадем това обучение. Ако предположим, че обучаваме теб – с цялото знание, което ние знаем – и те свързваме дори с хора, които са готови да работят с теб.Тук не говорим за връзка тип шеф-служител – няма такава йерархия. Говорим си за партньорство – вие сте рамо до рамо и ти имаш интерес експертът да печели, да просперира и това е философията, върху която изградихме цялото обучение. Хората, които обучаваме, трябва да бъдат не просто професионалисти, а да обичат нещата, които правят. И една от ключовите ценности е свързана именно с това ментор визионерът да е най-големият фен на експерта или бизнеса, с който работи. Да отдава цялото си сърце и душа. Тук няма работно време, няма тавани, няма ограничения. Има само едно – „искам да го правя“ или „не искам да го правя“ - и това си личи. Колкото повече ние даваме – толкова повече получаваме.
Ако обаче има несъответствие между двете страни – например, един начинаещ и човек с вече сериозен опит, които са се срещнали, но не се получава връзката между тях – възможна ли е размяна на партньорите в групата?
Да, естествено за нас е изключително важно да няма завист между ментор визионера и неговия клиент – независимо дали клиентът е бизнес, предприемач или друг тип професионалист. Искаме да стимулираме вдъхновението. Аз съм вдъхновен, че този човек успява – това е най-важното и ако ти се се вдъхновяваш от успеха на клиента, с когото работиш, ще бъдеш успешен и ти.
Къде е ролята на благодарността в целия този процес? Знам, че тази тема ти е много близка...
Благодарността е навик, който е необходимо да внедрим в живота си, защото благодарността променя не само личния ни живот, а и целия ни бизнес. Колкото повече си благодарен – на клиент, на метор визионера, за ситуация, за продажби - толкова повече генерираш. Защото върху каквото се фокусираш – това получаваш.
И последен въпрос, преди да ти благодаря за разговора, когато говорим за бизнеса на бъдещето и за жените предприемачи – как ще изглежда бизнесът на бъдещето, създаден от жени?
Аз го виждам, дори си го визуализирам като красив, елегантен, благодарен. С огромна любов, вложена във всеки един проект, но в основата на всичко трябва да има баланс, спокойствие и женственост.