Интервю

Трето поколение предприемачи ZARENA: от семеен локален проект до международен бизнес

Zarena е пример как традицията и модерното предприемачество могат да вървят ръка за ръка. Основан върху дългогодишен производствен опит и предадено през поколения занаятчийство, днес брандът успешно съчетава прецизна изработка, дигитални продажби и устойчива бизнес философия. Семейният модел на управление, силният контрол върху качеството и ясната визия за развитие превръщат Zarena в един от най-перспективните български брандове за кожени изделия. Отидохме до Пловдив, където Таня, Никола и Стефан ни посрещнаха, за да ни разкажат повече за бизнеса, за историята и за бъдещето на бранда.

30 Октомври, 2025

Никола, разкажи ни за историята на Zarena?


Историята на Zarena стартира веднага след промените. Още през 1989 моята баба започва собствено производство. Първо, много интересно на фотоалбуми, но в последствие на кожени изделия. След това създава собствена фирма, която се казва Щастие. Хората и до днес носят тези наши чанти. Това е локално производство. Минаваме през всичко модерно за онова време, като изложения в Панаира в Пловдив, който вече не съществува, за съжаление, но тогава беше единственият начин марката да се покаже на други хора.
Естествено, поглеждаме и към Европа и започваме да работим и за големи европейски, главно италиански фирми, но също и немски, френски. След това придобиваме и дружеството Zarenа… Това стана през 1998 година. С това придобиваме и марката, която беше на финансовата борса, но ние я развихме дотам, че днес имаме собствен бранд, български. Това стана преди 4 години и е нещо, с което наистина нашата баба би се гордяла. 


Таня, какви са първите ти спомени от тук?


Първите ми спомени са много малка. Още, когато баба ми в избата на една машина, заедно с нейната баба, отпечатваше албуми за снимки. Спомням си как си играех между кашоните.Беше изключително забавно за дете. Сега разбирам всъщност колко трудно е било и колко работа е изисквало, и усилия от страна на баба ми, за да задвижи целия този бизнес сама.
Впоследствие започнахме с първите магазини, които имахме на "Капитан Райчо" тук в Пловдив. През летните ваканции работех и помагах там.Главната мотивация, моята лична, беше баба ми. И нещо, което тя е създавала с двете си ръце, нещо, което ние не можем и мисля, че нямаме право да изоставим.


Стефан, какво значи Zarena за теб и кой е най-големият ти урок до момента?


Ако трябва да обобщя с една дума, точната дума би била "семейство". Точно този въпрос са ми го задавали преди. Странното беше, че всички отговорихме с една и същата дума, без предварително да сме се разбирали. Най-големият урок, който съм получил от семейния бизнес до момента, може би е било предприемането на известни рискове, в името на това да се получи нещо много качествено, много красиво. Именно нашият бранд.


Стефан, сподели ни по-подробно с какво точно се занимаваш и за какво отговаряш в производството?


Главно се занимавам със самото производство, т.е. чантата от самата кожа до крайния продукт. Аз отговарям за всеки един процес.


Как успявате да организирате толкова мащабно производство и в същото време да запазите качеството на чантата, нейната идентичност?


Всичко е много прецизна програма, която изготвяме предварително преди всяка една колекция, преди всеки един сезон. И спрямо това, машините подпомагат доста за по-бързото и качествено производство.


Теб кой те научи да правиш всичко това и вече на този етап от развитието ти да го контролираш?


Нашият главен технолог - Наско. От малък ме води навсякъде с него. 


От колко години си тук, Наско, кое те задържа?


Тук съм от 25 години. Задържа ме амбицията да се доказвам от малък. Когато започнах в Zarena с всеки изминал ден исках да да оправдая усилията, които полагам.


Какво е различното в производството на чанти днес, прямо преди 20 години?


Всеки ден излизат нови технологии, материали, моделите стават по-интересни.

Стефан ни преведе през процеса на изработка на една чанта и ни показа машините, с които предприятието работи. Според него обаче няма машина, която да успее да замени експертизата и личното отношение, което влагат майсторите на занаята, тези като Наско.
Отправихме се и към другата част на фабриката, там където всяка чанта се изпипва до последния детайл. Там царува Таня, която не прави компромис с качеството и облика на финалния продукт.

Таня, как се постига тази перфектност?


С годините, тъй като ние сме от доста време на пазара, работейки за световно известни марки и сме изградили начин по който да работим, защото изискванията са огромни и ние ги прехвърляме върху нашите чанти. Искаме да са перфектни, както всичко, което сме правили.

След Таня се обръщаме към Никола, за да разберем как традициите срещат успешния бизнес модел.

 

Ники, в България има около 100 предприятия за чанти. Кое отличава Zarena? 


Zarena като предприятиe я отличава това, че е по-малка на размер...но спрямо качеството и контролa на всеки продукт, бих казал, че сме по-добри от средното ниво.


Какъв е бизнес моделът, който работи в 2025?


Бих казал, че е все по-дигитален. Нашата стратегия е базирана в онлайн продажбите. Не казваме, че е за сметка на физическите магазини, но това е най-краткият, най-ефективният начин нашият продукт да стигне до максимално повече хора, което е и концепцията на бранда.


Имате само един физически магазин в Пловдив. Мислите ли за разрастване на физическата ви база магазини или ще продължите онлайн?


Да, мислим за разширяване, но ние сме по-скоро фокусирани върху това магазинът да е на точното място и да е пред точните хора. По-скоро да има визията на шоурум, а не на магазин, в който просто влизаш и купуваш нещо, защото си решила да го купиш.


Как успявате да съчетаете ефективността с ниската цена?


Правят се компромиси и от двете страни. Компромисът, който ние правим, е че нямаме голяма печалба от крайния продукт, но много се радваме, че достига повече хора. Подбираме материалите чрез нашето ноу-хау от десетки години и следим за най-новите иновации. Работим с лидерите на пазара, което ни дава голяма сигурност в целия supply chain.


Разширявате ли се на чужди пазари?


В момента навлизаме на румънския пазар. Те имат повече финансови възможности и купуват по-скъпи марки, но когато се запознаят с нашата продукция, се изненадват, че на тази цена продуктът изглежда, може би, дори по-добре от значително по-скъпи чанти.


Развивате ли бизнеса си хоризонтално или вертикално?


Бих казал и двете. Ограничаваме се да правим нещо, което би забавило развитието, за да гарантираме качеството. Например маркетинг стратегията за чужд пазар е много различна от българската.


Колко важен е маркетингът за развитието на Zarena?


Ключовото е, че имаме много повторни клиенти. Над 50% от поръчките идват от хора, които имат повече от една чанта Zarena. 


Работите ли с инфлуенсъри?


Това е само началото на така наречената фуния. Инфлуенсърът трябва да вярва на продукта и да го покаже по най-добрия начин. 


Ако социалните мрежи изчезнат, какво ще правите?


Няма да загубим много, защото имаме много щастливи клиенти, които ще кажат на други потенциални клиенти. Маркетингът "от уста на уста" е най-добър.


Развивате ли B2B партньорства?


По-скоро не. За нас е важно целият процес – от материалите, изработката и маркетинга до крайната продажба на клиента – да е менажиран от нас. Така контролираме качеството. Примери за това са Apple и Tesla – сами управляват процеса, за да гарантират качество.


Какво ново можете да обявите днес?


Разработваме лоялна програма, която мисля, че много наши клиенти чакат. Тя ще бъде уникална на пазара за онлайн търговия в България и се надяваме да се хареса на всички клиенти.


Използвате ли AI технологии в бизнеса?


Използваме AI. Той например прави прогнози на поръчки според фактори като икономически климат, промоции и маркетингови активности. Той ни прави проекцията за това колко ще са продажбите на месечна база, което е изключително полезно за производството.


Къде виждаш Zarena след 5-10 години?


Виждам Zarena здраво стъпила на международния пазар. Вярвам в нашата стратегия, ценности и се надяваме бизнесът да се развива по най-добрия начин.