Смарт логистика или как BOX NOW превърна безконтактната доставка в бизнес модел
В света на онлайн търговията скоростта, удобството и надеждността вече не са просто предимство — те са стандарт. BOX NOW променя начина, по който българите получават своите пратки, чрез мрежа от умни автомати, които работят 24/7 и са на една ръка разстояние от всеки клиент. В това интервю търговският директор на BOX NOW България, Лъчезар Тончев, разкрива как компанията успява да трансформира пазара, да промени навиците на потребителите и да въведе истинска иновация в доставките. От първите предизвикателства до впечатляващите резултати – научете какво стои зад модела, който прави доставките по-бързи, по-зелени и по-умни.
Разкажи ни малко за историята на BOX NOW тук в България, както и в твоята лична. Как стигна до тази позиция?
BOX NOW стартира бизнеса си в България преди 3 години. Първата пратка беше доставена преди 2 години и половина. По принцип BOX NOW е чешко дружество, като първата страна в която влиза е Гърция и след това пазара в България и в Хърватия. Тогава, преди 3 години, в пазара в България нещо подобно не се срещаше и реално ние бяхме една от първите компании, която започна да налага нещо подобно.
Как влезе ти в фирмата? Как те откриха или ти ги откри?
Всъщност, те ме откриха през LinkedIn и така разбрах реално за компанията. В този момент нямах абсолютно никаква представа какво е автомат и как се случват доставките. Аз винаги съм се занимавал с търговия. Завършил съм в Нидерландия International Business and Management Studies.
Как BOX NOW успя да изкара българина от навика? Знаем, че е много трудно, по принцип, когато някой е свикнал с нещо, ти да го накараш да започне да използва друго.
В началото по-голямата задача беше да убедим самите онлайн търговци… Първите разговори, които проведох, когато започнах работа, броят на автоматите беше около 50… Хората ми казваха, че няма да останем на пазара… Трябваше да обясняваме какво е автомат, как се случва самата доставка, самото зареждане и взимане на пратките.
С колко онлайн търговци работите в момента?
Работим с над 1200 онлайн търговци… Добавяме около 150-200 онлайн търговци всеки месец.
Как се постига този темп?
Нашите предимства са времето за доставки, удобството и цената. Доставяме бързо и сме надежден партньор за онлайн търговците. Те знаят, че могат да получат пратката си изключително бързо, дори в най-натоварните периоди.
А как работи самата доставка?
Доставяме единствено до автомати… Всеки куриер има зададен път, който следва… Това се случва чрез използване на AI… Нашите автомати се захранват с соларни панели, 95% от тях… Освен, че сме еко-съобразни, съумяваме по този начин да ги поставим на локации, удобни за клиентите.
Доставката с BOX NOW често е безплатна. Цената за доставка как се определя?
Благодарение на оптимизирания процес и търговския екип… Нашите търговци са в постоянна комуникация с онлайн магазините… Когато има планирана кампания, ние участваме заедно в маркетинговата стратегия и предлагаме възможно най-добрите условия, за да може това да се отрази положително на клиентите.
Колко клиенти използват BOX NOW?
Около 30% от активното българско население са използвали BOX NOW поне веднъж… Очакваме следващата година този процент да достигне 70%… 70% от клиентите взимат пратката си в първите 24 часа, а около 50% в първите 2 часа.
100% има места, където автоматите не са рентабилни. Как решавате този проблем?
Ние сме много дата ориентирани… Автоматите са модулни като Lego… Ако се използват по-малко, ги местим на по-добра локация… А към тези, които се използват много, добавяме допълнителни модули.
Нека се върнем към началото. Кои са “шамарите”, които сте получавали и какви уроци сте научили, докато стигнете дотук?
Първият шамар дойде от голям онлайн търговец… Тогава работихме само с един клиент, а вече имахме 40-50 автомата. Съумяхме да уредим среща с този толкова желан от нас клиент, но ценовото ни предложение не беше никак добро. Тогава разбрахме къде седим на българския пазар и какво трябва да подобрим.
Как се измерва успеваемостта на търговския директор?
С резултатите, които имаме… Имаме ясно поставени таргети… Следим броя пратки и удовлетвореността на клиентите… Следим NPS – имаме над 90% Net Promoter Scoре и SLA около 99%.
Как се справяте с набора на персонал като шофьори и сортировачи?
Имаме силен HR екип и използваме външни фирми за намиране на куриери и сортировачи… Вече е трудно да се намират хора, които искат физическа работа.
Има ли някоя автоматизация, която все още не можете да направите, но искате и работите по това?
Преместихме склада в по-голям и работим по пълна автоматизация на сортирането на пратки…Използваме QR код за сканиране на пратките и оптимизация на маршрути.
Това ли бъдещето на доставките?
Да, със сигурност. Ние ги наричаме out of home delivery, което означава доставките, които не са до адрес. Това е бъдещето със сигурност и се върви в тази посока и процента на доставките до автомата ще се увеличава все повече и повече. Клиентите имат удобството да вземат пратката 24/7… Очакваме процентът на използване да се увеличи до 70% през следващата година.
Лично за теб какво е BOX NOW? Какво удоволствие ти доставя това да бъдеш част от компанията?
Бих препоръчал на всеки един човек, който се занимава с бизнес, да стане част от нещо подобно и да види целият процес. От самото стартиране на самата фирма, както казах, в началото нямахме и офис, използвахме ко-уъркинг спейс, до това да преминем в наш си офис, да видиш как в началото бяхме около 10,да стигнем до, в момента сме над 200 човека, да видиш как компанията расте, как като ходим по събития, които са свързани с e-commerce, хората вече знаят за BoxNow, като те видят, се радват на това, че има тази услуга, независимо дали като наш партньор или като краен клиент. Наистина удовлетворението за мен е невероятно, да съм бил част и все още да съм от този процес.
С една дума, как би описал BOX NOW?
Иновативна.