Интервю

Александър Костадинов: Plug-in хибридите ще излязат на преден план следващите 10 години

Европейските производители изостанаха от електромобилната надпревара. Но ще успеят ли да догонят САЩ и Китай?

31 Юли, 2024

Европейският консерватизъм през последните години все по-често се качва и се вози на предната седалка на някой електромобил и, оказва се, му харесва. Друг път решава да даде шанс на по-сигурната технология в лицето на хибрда и вижда в него следващите 10 години за индустрията. Иска и да се прави в неговия двор, а не отвъд Океана и вече нещата се случват според неговите правила...и мита. Българският консерватизъм все още кара 15-годишен, огромен, черен, немски, 6-цилиндров автомобил без катализатор и отказва да си купи нов. Нещата стоят така от 2008 г. насам. Вероятно ще спре когато се развали, или когато държавата се намеси с работеща стратегия.

Дотогава – накъде все пак е тръгнала Европа и ще има ли нов заряд, местно производство?

В продължението разказва Александър Костадинов, шеф на Асоциацията на автомобилните производители.


Хибридът в момента не се ли превръща в по-предпочитан двигател и тези коли няма ли да се превърнат в пазарния хит в близко бъдеще, докато този предполагаем период на преход към  електромобили се осъществи?

Това ще бъде най-вероятно междинната технология, благодарение на която ще бъде направен по-плавен преход между класическия двигател с вътрешно горене и електрическите автомобили – най-вече чрез plug-in хибридизацията. Сега може би някои хора знаят, може би не знаят, но има няколко вида хибриди. Най-простия в кавички хибрид е така наречен mild hybrid (мек хибрид), който всъщност има стартер-генератор, подпомагащ основно двигателя, когато е най-натоварен. Повечето модерни автомобили са с такава технология и разходът там пада с едва 5%. Вторият вид хибридна технология е подобна на първата – пак имате малка батерия, която не се зарежда от електрическата мрежа, а се зарежда от спирането на автомобила или работата на двигателя и автомобилът може да се движи един, два, пет километра само на ток, което е много малко. Разбира се, тя подпомага работата на двигателя с вътрешно горене – например в градски условия. Подобен тип автомобил дава наистина дава по-нисък разход. Подобна технология използват и Ford, Toyota също. Мисля, че някои от френските производители също предлагат на пазара нещо подобно. Третото ниво на, plug-in хибрид, което всъщност е най-високото и най-модерното – това е технология, при която вече имате една голяма батерия - 15, 20 или повече kWh, с която можете да изминете 70, 80, 100 – 150 км само на ток, която се зарежда от контакта. И всъщност това е едно решение, което е много добро за потребителите, които могат да се движат само на ток в града. И всъщност това на анулира напълно въглеродните емисии, тъй като ако електричеството е само от възобновяеми източници, тогава емисиите ще са нулеви, но поне въздухът в града остава по-чист, а когато е нужно да се движите извън града на по-дълъг път и решите, че не е най-доброто решение да спрете, за да заредите за половин час електромобила си, тогава пък можете да се възползвате от предимствата на двигателя с вътрешно горене, т.е общо можете да изминете около 700 или 1000 км с един подобен автомобил. И изглежда, че е много вероятно това да бъде междинната технология, която ще направи стъпката, приемлива и за потребителите, и за производителите, защото за производителите това е също един голям шок – преминаване към електромобили, тъй като е свързано с огромни средства за аренди, за нови производствени мощности, промяна на част от бизнес модела им, който е проектиран около двигателя с вътрешно горене, така че – да, plug-in хибридът най-вероятно ще се окаже
онази технология, която първа ще набере сила и до 2030-2035 г. вероятно ще дели подиума с електрическата мобилност.

Технологиите при електрическите двигатели се развиват – литиево-йонните батерии колко дълго още ще бъдат в експлоатация и кога да очакваме те да бъдат заменени с нови модели?

Като всяко нещо, когато има интерес – обществен или частен и са насочени огромни инвестиции – има голям шанс да се направят хубави технологични проби. Спрягат се различни технологии – едната е по отношение на твърдия електролит, технология със сол, вероятно и много други, за които поне аз не знам. Коя ще може да влезе в серийно производство, колко бързо ще се случи това и каква ще е цената са все интересни въпроси, на които аз лично нямам отговор в момента. Със сигурност обаче, ако погледнем последните 10 години и видим от една страна плътността на батериите за автомобили и от друга страна цената на киловатчас за батерии за автомобили можем да видим какъв огромен прогрес се е случил и то за много кратък период от време. Така че със сигурност, ако питате мен – аз лично вярвам, че е въпрос на години това, което днес имаме като технология и като разбира се значително да се подобри, вероятно, в следващите 5-6-7 години. И към днешна дата виждаме електрически автомобили, които имат пробег от 1000 км, защото някои смятат, че това е разстоянието, което е необходимо да измине едни електромобил, за да е сигурно, че работи успешно. Т.е. и днес е възможно,  но със сигурност ще станем свидетели на много по-интересни неща и по-големи новости в света на батериите, така че тепърва там ще се случват нещата според мен.

Европа ще успее ли да прибере в границите си производството на литиево-йонни батерии, които досега се правеха основно извън нейните територии? И другото, което ми прави впечатление е, че тя се ориентирала към производство на такива батерии от изцяло възобновяеми източници...

Да, това е интересен въпрос. До миналата година 70% от батериите бяха произведени от Китай и китайски компании. Други големи производители са Южна Корея и до някаква степен Япония с Panasonic (около 7%), които си партнират с Tesla. В Европа има много проекти за заводи за батерии,  тъй като те са един от основните компоненти на електромобилите. Европа има своя шампион в това отношение – компанията, наречена  Northvolt, коятo има планове и мисля, че в момента строи няколко завода в Швеция, в Германия и може би други страни. Едновременно с това има и заявки за много нови инвестиции по отношение на заводи за производство на батерии, което потвърждава, че Европа ще бъде център за производство на батерии. Но според мен по-големият въпрос е кой ще е този, който ще контролира това производство, защото този, който го прави е този, който създава технологията, има ноухау и  може да въвежда различни иновации, които да подобряват всичко това. Мисля, че CATL, която е най-големият производител на батерии обяви инвестиция за завод в Унгария. BYD също планира да направи завод в Унгария за сглобяване на автомобилите, тъй като заради регулациите става все по-трудно един автомобил, произведен в Китай да бъде продаден в Европа и неизбежно ще се върви повече в посока местно производство. BYD вече анонсира местно производство Chery също купува фабрика с цел по-силно производство в Европа, така че този процес набира скорост.

И в този аспект интересното е как ще се справят европейските производители на автомобили при положение, че от една страна Китай навлиза все по-сериозно в Европа, а от друга САЩ с Tesla, също започват леко да навлизат с производство и логистика. Кое ще е конкурентното предимство? Или как европейските производители на коли ще запазят лидерската позиция, която са имали досега?

Да, европейските производители, тепърва ще лансират фамилии от електрически автомобили и това ще бъде един много сериозен отговор на потенциалната китайска инвазия.Аз лично вярвам, че европейските производители с доста добра скорост наваксват изоставането спрямо Tesla и китайските производители. Сега дали ще наваксат всеки един аспект – това е една съвсем друга тема, защото знаете, че при електрическата мобилност от една страна стои технологията с батерията, а от другата е целия бизнес модел на дистрибуция и продажба, а от третата е свързаността и автономността. Там вече стои това, че някой ден те ще станат софтуерно дефинирани и всички тези промени ще донесат със себе си огромни предизвикателства на европейските производители. Помислете как една компания на 80 или 100 години е фокусирана върху ДВГ и сега просто трябва да пренастрои цялото си мислене за производство на електрически автомобили. И тук не говорим просто за производството на електрически автомобили, а за целия начин, по който се създава дизайнът, бизнес моделът, софтуерът, който става най-важната част от един електромобил – хардуерът не е толкова важен. Моторът и батериите са компоненти, които могат да бъдат лесно купени от много доставчици по света.

В каква фаза в момента се намира все по-изострящото се съревнование между САЩ с Tesla  и Китай с BYD? Възможно ли е всъщност да се окаже, че Tesla вече не е този технологичен лидер, който беше доскоро?

Животът на Тесла беше сравнително лесен до момента – те отвориха вратите към електрическата мобилност, наложиха я по цял свят, имаха достъп до изключително евтин ресурс, всички инвеститори ги боготворяха, или ги боготворят все още, но играта вече се променя, защото много други играчи влизат в този сегмент.  Тесла залага на автономността, но по малко по-алтернативен начин. Илон Мъск казва, че колата след време ще има само камери и благодарение на тях ще се случва всичко. Докато част от производителите, сред които и Volvo, които са богове на сигурността казват, че това няма как са се случи само с камери, защото има различни условия, като мъгла, тъмнина и т.н., които няма да позволят тази автономност, затова разчитайте на лазерни радари. И накрая са китайските компании и някои от тях, например Xpeng – са доста напред с автономността. Вероятно не са толкова напред като Tesla, защото Tesla стартираха първи. Една голяма част от автомобилите, движещи се по улиците трупа данни, за да може алгоритмите да се подобряват. И все пак има слухове, че Tesla ще се откаже от тази концепция с камерите, но дали ще се случи това или не – това е друга тема.

Аз мисля, че нещо подобно се случи преди време в Щатите с експеримента с автономните автомобили на Google или Amazon, поправете ме, ако греша, но те бяха оттеглени от употреба.

Да, Uber имаше също имаше такива, но след един или два смъртни случая – очевидно технологията все още е незряла и пробивът там не е този, на който всички ние разчитаме за едни безопасни и напълно автономни автомобили. Да, мисля, че ще е по-трудна мисията на Tesla оттук нататък. Дали тя ще продължи да бъде технологичен лидер и ще продължи да иновира, защото потребителите все още избират Tesla пред BYD и други марки – предстои да видим, но аз не очаквам толкова светъл хоризонт за Tesla в следващите няколко години именно заради тази причина.

А върху какво се фокусира в момента компанията? По-скоро върху сегмента на по-евтини  автомобили, по-добра логистика, по-бързи доставки, защото наскоро Мъск откри фабрика в Германия. От друга страна заяви, че започва работа върху серия, която е по-достъпна ценово.

Малко ми е трудно да коментирам действията на Tesla, защото това, което излиза като информация – може да не е онова, което компанията планира. Да, от Tesla казаха, че ще има по-достъпен електромобил, но наскоро заявиха, че ще изоставят този проект, защото не го смятат за рентабилен и ще се съсредоточат върху друг тип нови продукти, тъй като това е територия на китайските производители и т.н. От друга страна Ford, който е вторият по популярност производител на електромобили в Щатите заяви, че ще насочи услилията си не само върху големите електрически автомобили тип пикап, или големи SUV автомобили, но и върху по-достъпните такива, които за да бъдат достъпни трябва да бъдат и по-евтини, за да се демократизира електрическата мобилност. Поне според мен трябва да се тръгне оттам, защото в града електрическият автомобил е незаменим. Няма нищо по-добро от него в момента като технология за градски условия. В европейските градове особено автомобилът не трябва да бъде огромен – точно обратното – добре е да бъде малко по-компактен автомобил. Затова проникването в следващите няколко години ще идва оттам. Това е нещото, върху което се фокусират от Ford. Китайските производители са добри в това да правят по-атрактивни ценово автомобили. Френските производители в момента също имат такъв фокус, германските също. И изобщо тази индустрия ще представи на пазара повече достъпни електромобили в следващите 2, 3, 4 години.

Как може да тълкуваме чувствителното вдигане на митата от САЩ върху вноса на китайски електромобили и това всъщност опит за спасяване на собствената индустрия ли е, или коз в ръцете на Tesla?

Според мен въпросът е комплексен. От една страна е може би идеята за глобализацията вече е мъртва.  Тази концепция, в която целия свят и пазар е отворен и този, който е най-добрият и най-конкурентният ще оцелее – тази концепция, може би, е изоставена. И една от причините за изоставането е, че в крайна сметка конкуренцията не е честна – особено от Китай. Китай може да си позволи значителни субсидии и очевидно всички говорят за дъмпинг – това е едната страна. Вероятно втората страна е един протекционизъм, който  завладява не само САЩ, но и Европа – част от европейските автомобилни производители се представят доста силно в Китай. И наистина ако погледнем нещата от гледната точка на лоялна конкуренция – ако наистина в Китай цените на електрическите автомобили са много субсидирани, то би било честно да се налагат и подобен тип антидъмпингови мита, а САЩ, като най-голямата икономика в света, могат и да си позволят подобен тип действия. 

Означава ли това, че САЩ са готови да компенсират евентуалните проблеми, специално при литиево-йонните батерии, които също се облагат с мито, което скача на 25% и вече имат капацитета да ги произвеждат сами по-евтино, отколкото го прави Китай?

Със сигурност те си направили добре сметката – не трябва да има съмнение за това. Апропо, ние трябва да помним, че САЩ се намират в предизборна кампания. Това също по някакъв начин може да има влияние върху подобен тип решение. Не забравяйте, че и китайските производители биха могли да имат производство в Мексико или САЩ. Освен това много европейски производители имат производство в Щатите точно, за да преодолеят тези мита, които и Европа и САЩ имат. Но интересното е, че те от година-две имат субсидии за електрически автомобили, които са обвързани с производството на определен процент автомобили от Щатите. И не всички електрически автомобили САЩ могат да получат пълната субсидия, просто защото всички батерии са от Китай или от Южна Корея, или от друго място. И това е един естествен процес, при който всички производители трябва да инвестират огромни ресурси, за да могат да построят в Щатите или Канада, респективно и Мексико, заводи, които да произвеждат автомобили и батерии, така че не мисля, че е някаква изненада. Дали това е най-доброто за развитието на електрическите автомобили е една друга тема.

На финала на нашия разговор – можем ли да направим една прогноза ако се върнем в България, за да видим каква ще бъде 2024 г. за българската автомобилна индустрия, тъй като тя започна много силно. Това ли ще бъде най-добрата година за продажба на нови автомобили?

Сигурно цялата индустрия се надява да бъде най-силната, според мен и България като държава би трябвало да се надява на подобно нещо, защото паркът в България е най-старият в Европа и защото въздухът в България е един от най-замърсените в Европа, и смъртността 
при пътнотранспортни произшествия е една от най-високите. Едната причина е ясна – всички я знаят – доходите и стандартът в България, но втората причина е шокиращата липса на заинтересованост от страна на държавата по отношение на вноса на стари автомобили.  Вие можете да си купите автомобил Евро 0 на 25 години, да махнете катализатора и да карате така.

Тази практика не може ли да се прекрати?

Може. Може, но държавата трябва да има ясна стратегия и воля, защото това е нещо, което не помага на държавата - нито на хората. Сигурно някой ще каже, че с дохода, който има не може да си купи нова кола – окей, но не е редно да караме автомобили, които се движат в облаци от сажди. По данни на Световната банка в България между 12 и 15 хиляди души умират преждевременно всяка година заради замърсения въздух, а ние сме една от най-бързо изчезващите нации. И не че само автомобилите са виновни, но имат сериозна вина. Така че аз лично не се наемам да правя прогнози, но наистина се надявам да прескочим най-сетне онази унизителна 2008 година, защото почти няма бизнес в България, който да не е надминал нивата си от оттогава.  Още веднъж да го повторя, България все още не е достигнал нивата от 2008 година, която е пикова за продажбите на нови автомобили. И ако погледнете класацията с проникването на нови автомобили на пазара – България е на дъното. Румъния има два пъти по-добро съотношение между продадени нови автомобили на хиляда души. И пак да повторя и може би ще е добре да завърша с това – това не се дължи само на ниския стандарт. 

Последен въпрос – от икономическа логика – вече не става ли така, че е по-изгодно да си купиш един нов автомобил вместо да си купиш нещо втора ръка и след това разходите ти за поддръжка, за сервизи във времето стават колосално големи?

Винаги е било така, защото повечето нови автомобили имат 5-7 години гаранция, много по-нисък разход на гориво, имат повече системи за сигурност, с повече комфорт и т.н. Но вземете един 10-годишен автомобил и го сравнете с чисто нов от същия клас. Според мен една от причините да има позитивно развитие макар и скромно в продажбите на нови автомобили, е, че хората разполагат с повече доходи. Последните 2-3 години обаче доходите чувствително се увеличават и това позволява на хората да са по-разумни и да изберат нов автомобил пред употребяван такъв. Но ние сравняваме  един чисто нов среден клас автомобил, да кажем с един 15-годишен, немски, огромен, черен, 6-цилиндров автомобил, който няма никаква поддръжка, защото ако трябва да се грижите за него както трябва ще ви излезе златен. Вероятно няма и каско и не му сменяте гумите през няколко сезона, защото тук идеята е да покажете, че всъщност вие карате един голям и хубав автомобил – нищо, че  не ви е по джоба. Но мисля, че все повече и повече хора откриват, а вече могат и да си позволят да направят по-добрия избор. Или нов автомобил, който дългосрочно вероятно ще ви спести пари, пред това да си купите 10-15 годишен, който е каран от баба пенсионерка в Италия, която си е купила дизел, но кой знае защо е минавала с него по 5 хил. км. След това ще започнат грижите по него, ходене по майстори, слагане на неподходящи част и какво ли още не.

електромобили хибриди Tesla BYD автомобилна индустрия