Креативност vs. рентабилност: рисковият бизнес модел зад блясъка. Говорят Radapola и Elita
Красотата често се възприема като емоция, естетика и вдъхновение. Но зад устойчивите брандове в този сектор стоят студени сметки, сложни решения, риск и дългосрочна стратегия. Юлия Салакина е предприемачът, който съчетава тези два свята – творческия и бизнес логиката. Тя е създател и съуправител на модния бранд Radapola и на студиото за красота Elitа – два бизнеса, които се развиват паралелно в една все по-предизвикателна икономическа среда. В разговора за BISS.bg Юлия говори откровено за старта от нулата, за управлението на екипи от десетки хора, за ликвидността, риска, инфлацията, еврозоната и трудните решения, които стоят зад всяка красива витрина.
Разкажи ни първо за Radapola – това е първият бранд, който създаваш. Как се роди идеята?
Двата бранда се родиха едновременно, защото се роди нашата любов с моя съпруг, която ражда това, което имаме днес. Аз съм по-медийното лице, той има повече работа зад картинката, но двамата сме собственици и основатели на двата бранда. Идеята беше да създадем два устойчиви бранда, които да си помагат взаимно, защото и двата създават красота.
Започнахте ли с някаква подкрепа или всичко беше от нулата?
Започнахме от нула. Нямахме нищо. По-скоро клиентите ни помогнаха – започнахме с нулеви клиенти и тези доволни клиенти водеха следващите. Всичко беше с много работа, без почивни дни, с две малки деца. Radapola започна като хоби – бижута, домашна работа, докато децата бяха малки, а той започна с един малък салон под наем в края на София.
Как си разделяте ролите – кой взема креативните и кой оперативните решения?
Аз не вярвах в началото толкова, колкото той. Аз съм по-предпазливата. Той винаги казваше, че един ден няма да имаме кредити и заеми. В началото не осъзнавах, че ще стигнем до момент, в който ще мога да споделям този опит. Сега вече виждам колко е важна правилната стратегия, не само вдъхновението.
Каква е основата на вашата бизнес стратегия при два паралелни бизнеса?
Качеството. Даваме наистина много добро качество – и на услугите, и на продуктите. Клиентът може да дойде заради реклама, но ще се върне само ако е доволен. Това е валидно и за Radapola, и за Elitа.
Ако говорим за юнит икономика – от кое печелите най-много и къде е рискът?
Има продукти, за които вече знам, че ще бъдат топ и от тях се правят пари. Но имам и другата страна – моето творчество, неща тип haute couture, единични, ексклузивни. Те не са масови, но показват какво можем. В салона услугите винаги ще са търсени и това прави бизнеса по-устойчив.
Това означава ли, че Elitа е по-финансово устойчив от Radapola?
Да, бих казала, че е по-финансово устойчив, защото говорим за услуги. Там ликвидността е по-голяма.
Как се отразяват инфлацията и навлизането в еврозоната на бизнесите ви?
Определено го усещаме. Имаме лек спад и в двете направления. Опитваме се да се адаптираме според ситуацията. Не сме пипали цените последните месеци, но не мога да кажа, че от януари няма да се наложи.
Ако хората спрат да купуват заради цените, бихте ли направили компромис с качеството?
Не. Клиентът винаги може да избере по-евтино от другаде, но когато усети качеството, разбира защо плаща. Няма да вдигаме драстично цените, но и компромис с качеството няма да направим.
Как оценявате риска във вашето развитие?
От началото започнахме с много голям риск. Ако правим нещо, то трябва да е на максимум.
Какъв е най-големият урок, който научи като предприемач?
Да бъдеш честен и да имаш съвест. Ако правиш всичко със сърце, животът го връща. Дори и да не го върне веднага, ти знаеш, че си направил правилното нещо.
Къде виждаш Radapola и Elitа след пет години?
Виждам верига от центрове за красота с най-добрите специалисти, обучителен център и Radapola с по-голям екип от шивачи, за да можем да се разширяваме устойчиво.