Михаела Цветанова: Саудитска Арабия стъпва в България с планове за мултимилионни сделки
Географското разположение, историята и културата на страната ни често будят противоречия дали са пречка или шанс за развитие. За една близкоизточна държава, обаче, всички те са актив, в който си струва да бъдат вложени пари, много пари.
Приказките от 1001 нощ не са само приказки. В тях винаги е имало доза истина, но в момента се случват пред очите ни – отново от Изток. Там едно кралство постепенно загърбва петролното си „наследство” в стремежа си да докаже, че бъдещето му принадлежи със или без черното злато. С мащабната си стратегия за трансформация "Визия 2030" то дори го създава. Летящи коли, вертикални градове, подземни пристанища и невиждан разкош са само малка част от новия му облик. На преден план, обаче то излиза с мултимилиарден фонд, който ще разпределя сделки и инвестиции в ключови сектори от глобалната икономика. И България, оказва се, стои на неговия път като сериозен потенциален партньор, който заслужава внимание.
Как българският бизнес може да спечели от Визия 2030 на Саудитска Арабия?
Говорят Инвеститорите: Михаела Цветанова от Sotheby’s International Realty.
Разговарям с Михаела Цветанова, мениджър „Бизнес-развитие“ в Sotheby's International Realty, с която ще си говорим за свежи пари в посока България от една колкото интересна, толкова и непозната дестинация, поне в областта на инвестициите. Става дума за Саудитска Арабия. Нека започнем така - защо в България? Какво ще търсят саудитските инвестиции тук?
В последните години в България доста се разви пазарът на туризъм, имоти и като цяло всичко, както виждаме още преди да сме влезли в еврозоната. Истината е, че от три години насам наистина има развитие в общия бизнес между Саудитска Арабия и България. Ние сме една прекрасна дестинация и интересна фокална точка откъм туризъм, курорти, богато културно наследство, история. Това са едни от основните аспекти за сътрудничество, които не само Саудитска Арабия и GCC (Gulf Cooperation Council) виждат в района, но и други държави имат интерес. Една от най-големите сделки в България през последните две години беше закупването на телекомуникационни активи от страна на Tawal на стойност над 1 млрд. евро. Това се случи в България, Хърватия, Словения и целия регион. Отделно, LB Bulgaricum от миналата година е в преговори с Public Investment Fund (PIF) на Саудитска Арабия за изграждане на най-голямата мандра, която може да оперира в България. За да дам повече информация - в България общият брой регистрирани крави за млекопроизводство е приблизително 190 хил., докато в една от големите мандри има 120 хил. регистрирани крави. Предвид обемите ако тази сделка потенциално стигне до реализация - това би било голям успех. Това са генерално посоките, към които се насочват и харесват в България.
Саудитците имат интерес не само в сегмента на животновъдството, но и към зеленчуците, плодовете и минералните извори
Каква е стойността на направените до момента инвестиции от Саудитска Арабия в България? И в кои други сектори се оглежда?
През първите шест месеца на миналата година статистиката на Министерството на икономиката показва, че общата стойност на търговията между България и Саудитска Арабия надвишава 100 млн. долара. Това обхваща различни направления и сектори на внос и износ. Отделно, Саудитска Арабия има доста голям интерес към телекомуникациите и всички компании, които са свързани с интернет и IT сектора. Това също е едно направление извън тези, които по-рано споменах. и в търговията през последните 6 години като цяло се вижда значителен ръст и в двата аспекта.
Понеже споменахме, че основно средствата минават през PIF фонда на кралството - има ли квоти за финансиране на отделни държави, или по-скоро се гледат конкретни сектори? Има ли специално заделени пари за инвестиции само в България?
Конкретно за България по линия на бизнеса и туризма и това зависи от проектите по приотитетните направления. Основната инвестиционна стратегия в момента в Саудитска Арабия е т.нар. "Визия 2030", под ръководството на принц Мохамед бин Салман. Той беше човекът, който изгради цялостно тази стратегия с направление как да бъдат инвестирани самите средства, в какви индустрии и да изкарат страната на преден план. Всъщност, "Визия 2030" включва няколко основни таргета, с които да бъде развита страната. Това предвижда изграждането на повече работни места. В момента общата безработица е около 11,6%, а целта е тя да намалее до 7%. Саудитците искат да имат основен държавен приход, който да бъде встрани от нефта. Но дори в момента разполагат с бизнеси и продукция извън нефтопроизводството, които генерират около 50% от общия БВП, което е изключително. Също така, една от големите цели на Саудитска Арабия е да може да увеличи участието на жените в работната сфера - от 22% на 30%, въпреки че в държавата има много стриктни регулации и реформи. Жените допреди няколко години нямаха право да гласуват, да карат кола, да работят в определени часове и в определени сектори. И, разбира се, с тези гигапроекти, които се изграждат в момента, те целят да бъдат стратегически позиционирани в бизнес света. Искам само да дам една интересна информация за жените - в целия регион на Близкия изток и Северна Африка най-голям процент жени предприемачи са от Саудитска Арабия. 65% от завършилите висше образование в сериозни специалности като медицина, авиация и инженерство - са жени. Затова ние виждаме една наистина глобална реформа и процес, в който жените, които живеят там, наистина могат да покажат своя потенциал в най-голяма степен. По отношение на real estate по-големите инвестиционни бюджети ако говорим за брандирани резиденции, за жилища са благодарение на жени.
Ние виждаме една тотална реформа на държава, където приблизително 70% от населението е под 30-годишна възраст и това се оказва голяма подкрепа за "Визия 2030".
Преди да си поговорим за този сегмент на бизнес имотите и бизнес резиденциите - искам да те върна обратно в България, защото ми е любопитно кой е двигателят на външнотърговските отношения между Саудитска Арабия и България от наша страна. И по по какъв начин бизнесът ни може да има достъп до тези средства или да научи повече за предстоящите възможности?
На първо място е г-н Никола Стоянов, който за миналата година беше лице от страна на България и Министерството на икономиката и индустрията, за да може тези сделки да се реализират - конкретно в случая с Tawal. El Bi Bulgaricum също успя да влезе в контакт с тях за производството на млека. Отделно в България от юни миналата година съществува Българо-Саудитска търговска камара с председател Димитър Абаджиев, който беше наш посланик в Саудитска Арабия дълги години. Той е човекът, който движи цялостното направление – комуникацията, търговията и всичко, свързано с България и кралството, тъй като познава пазара, политиката и всички регионални аспекти. Разбира се в България имаме и други министерства - например на туризма, които също проявяват интерес към изграждане на бизнес взаимоотношения. За да може те да се реализират в пълна степен, трябва да има постоянни директни полети между Рияд и София или поне между главните точки. Джедда, Ал Ула също е много хубава туристическа дестинация, но пак казвам - това ще стане с течение на времето. До 2030 г., 250 глобални града ще бъдат свързани по въздушен път със Саудитска Арабия и те ще бъдат много добре позиционирани стратегически, защото за нуждите на външната си търговия те трябва да осигурят инфраструктура, в рамките на която да се стига за 6 часа със самолет до 40% от света и това е прекрасно.
А на какъв етап са отношенията на ниво държава и правителство между нашата страна и Саудитска Арабия? Предполагам, че има подписани споразумения и други документи или се върви в тази посока?
Да - има подписани определени меморандуми, но въпросът е, че не е толкова лесно нещата да бъдат изпълнени бързо. Ние също, чисто социо-политически, имаме неща в нашата държава, които трябва да продължим да доизграждаме, но има и положителни страни - например това къде сме позиционирани и какво предлага нашата държава. Въпрос на време е частният сектор да може да добие интерес и да се възползва от възможностите за партньорство със Саудитска Арабия. Ние имам голям потенциал в частта на real estate сегмента, като за България ще предлагаме чрез компанията си ексклузивни проекти в сектора на брандираните резиденции от калибъра на Baccarat, Ritz, Faena и хотели от подобен клас. И това е малка част от нещата, които предстои да развиваме в луксозния real estate между България и Саудитска Арабия.
Разкажи малко повече за брандираните резиденции и с какво са по-различни от останалите? Какво могат да намерят в тях хората, които искат да живеят там?
Към момента в България няма брандирани резиденции, в които хората могат да закупят имоти и да живеят. Те са таргетирани към по-високия клас клиенти, с които работи нашият бранд. Става дума за high-net-worth individuals или клиенти, които имат активи и средства над 1 млн. долара. И при топ проектите в този сегмент в Ню Йорк и Япония работим с ultra high-net-worth individuals клиенти, които разполагат с активи за над 30 млн. Идеята при брандираните резиденции е да се предлага най-високият клас обслужване и живеене. Не говорим само за prime локация на централно място с перфектна архитектура и страхотни гледки и функционален интериор. Говорим за всичко в едно. В тях присъстват и много от големите брандове и компании, които произвеждат дрехи, ресторанти от типа на Nobu и др. Догодина Nobu ще стъпи с високия си клас хотели в София и Варна. И това дава една възможност на клиентите срещу определена цена да живеят в сграда с много функционалности. В чужбина е много популярно и тези резиденции са основният избор за вторичен дом на най-високия клиенти. Най-предпочитаната локация е Дубай, защото в момента там има най-много брандирани резиденции в световен мащаб. Според направено проучване 85% от хората с луксозни имоти в Дубай, запитани дали имат инвестиционен интерес в Саудитска Арабия, отговарят положително. Това със сигурност ще промени цялостната концепция и начина, по който ние в момента гледаме към този балон, който се създава в Дубай.
Какво имаш предвид под балон в Дубай? Защото изглежда така, че всичко е наред - цените растат, търсене има…
Цените растат, търсене има, клиентите са много доволни, но светът на лукса има още какво да предоставя и Дубай до момента го доказва със статистиката за най-голям брой брандирани резиденции в света. Същевременно Саудитска Арабия ще направи един наистина силен аналог на това какво представлява луксът с градове, в които ще има първите летящи таксита на фирмата Volocopter. Ще бъдат построени и вторите в света синтетични ски писти, още повече брандирани резиденции и проекти, на които наистина човекът, който обича да пътува ще може да се наслади и хората с инвестиционни намерения потенциално ще могат да живеят там или да имат вторичен дом.
С други думи, говорим за един голям Дубай, който се очертава в близко бъдеще…
В някои аспекти…
А другите? Кое ще бъде различното?
Различното е, че правят първите по рода си проекти в областта на имотите в света. В момента в Саудитска Арабия са в ход приблизително 8 гигапроекта. Единият от тях, който е доста интересен е свързан с изграждането на най-големия парк в света - King Salman Park. Ако направим съпоставка по размер - той ще бъде 7 пъти по-голям от Hyde Park в Лондон и приблизително 5 пъти по-голям от Central Park в Ню Йорк. В него ще бъдат засадени 1 млн. дървета и това ще бъде едно уникално място. Ще има и real estate проекти, които тепърва предстои да бъдат започнати в околностите на този парк с гледка към него. Втори интересен проект е Red Sea Project, който е изцяло туристическа дестинация. В него ще присъстват топ хотелски брандове като Rosewood, Faena, Jumeirah с наистина високо качество на обслужване и безброй интересни занимания за семейството през деня, развлечения и всичко, което може да бъде предложено. Компанията, която ще менажира яхтеното пристанище в Red Sea е същата, която в момента се грижи за това в Монако. И най-добрите специалисти от различни сфери в областта на архитектурата и инженерството са ангажирани да реализират тези проекти в Саудитска Арабия, за да я превърнат в глобален хъб. Ал Ула, който също е много екзотична дестинация, допреди "Визия 2030" е бил забранено място за мюсюлмани. Любопитното е, че техният пророк Мохамед наредил на хората, които са живяли в него тогава да приемат исляма, но това така и не се е случило. Впоследстви той обрича това място и забранява на саудитци и араби да ходят в Ал Ула. Днес покрай "Визия 2030" нещата са се променили и градътсе е превърнал в една от прекрасните исторически и туристически дестинации с естествена каменна природа. Да не забравяме и Рияд, където са вложени най-много средства, за да се превърне в глобален център.
Джедда също, който е малко по-консервативен град, но там се строи най-високата сграда в света – Jeddah Tower, която ще бъде по-висока от Burj Кhalifa.
Проектите на брега на Червено море, които споменa - предполагам са част от гигантския град на бъдещето Neom?
Да.
На какъв етап е неговият строеж, неговото развитие?
Получих информация, че проектът временно е сложен на пауза, защото в момента фокусът на инвестиции е в Риад, но това е проект, който ще се осъществи. Реално Neom включва четири главни проекта, които ще бъдат започнати. Първият от тях е Линията - линеен град, който да бъде разположен на 170 км дължина и да бъде проектиран вертикално и в огледала. Предвижда се това да бъде и първият град в света, в който да няма коли, което е доста интересно и малко сложно за изпълнение.
Но пък от друга страна, затова са заделили толкова много пари...
Да, над 500 млрд. долара е целият Crown Jewel Of Real Estate (Кралското бижу на недвижимите имоти - бел.ред.), както наричат Neom. Проектът е много интересен. Идеята и архитектурата зад Линията е да има естествена светлина, която пада между изобилие от зеленина. Ще бъде наистина функционален град, за да могат хората да стигат от една до втора точка на пешеходно разстояние. Така че това са генералните неща, които се предвиждат.
Доколкото знам, той ще бъде изцяло електрифициран от ВЕИ източници, което е другото голямо предизвикателство.
Много голямо предизвикателство е това реално да се осъществи, като се има предвид, че тук става дума и хората да бъдат снабдявани с продукти и да имат постоянен достъп до храна. Това чисто логистично е малко сложно за изпълнение. Другият аспект е именно това, че всичко трябва да е подчинено на енергия генерирана от вятър, слънце и вода, които трябва да са ефективни. И разбира се, заложено е в целите на "Визия 2030", но предполагам, че догодина ще имаме повече яснота по отношение на архитектурата и всичко свързано с нея. Те вече са стартирали копките и ние реално сме запознати докъде е стигнал проектът. Има и качени видеа, за да може хората, които имат интерес в имотния сектор да усетят прогреса. В продължение на това, което разказах Neom е в района на Табук и другите, свързани с него проекти са Oxagon, което ще бъде място с технологична насоченост и футуристичен облик. Тук саудитците искат да направят един от най-големите хъбове за IT производство на чипове и AI-технологии, подкрепяни от университета King Salman. Отделно имаме Sindala туристически продукт и проект отново със семейна насоченост. Другият подобен е Trojena, който ще разполага със синтетични ски писти. Там климатът е малко по-хладен, но много приятен и в местността са изградени планини с определена визия, за да може мястото да се използва за каране на ски и зимни спортове.
Да, наистина става дума за много усилия, ресурси, инвестиции и пари. Обаче в началото загатнахме за плана на седмия син на краля и настоящ премиер Мохамед бин Салман, който стартира т.нар. Нова визия за Саудитска Арабия. Какво гласи тя по отношение на две неща, за които страната е много критикувана от Запада - правата и прилагането на обективно законодателство?
Правителството на Саудитска Арабия активно работи по отношение на реформите, които се променят всяка седмица - за човешките права, за законодателството и т.н. Дори в момента по медиите има информация, че е възможно ФИФА да оттеглят решението си да направят първенство там, ако не се смекчат определени регулации по отношение на човешките права. На този етап искрено вярвам, че държавата активно работи в посока модернизация и иска да отговори на очакванията, които са условие за глобален напредък. За да има туризъм и инвестиции в такъв мащаб хората със сигурност искат да видят промени. Не можем обаче да очакваме от една държава, която има много силни традиции, ясна йерархия и култура, за да извърши тези промени толкова бързо. Но вярвам, че има такива амбиции по отношение на бизнеса. И пример, който бих искала да дам е какво представлява пазарът в Саудитска Арабия от инвестиционна перспектива. Ако човек иска да пребивава в държавата - може да го направи, като закупи недвижимо имущество на стойност над 200 хил. долара. Това в момента се позволява и на чужденци. Ако човек не иска да пребивава за първи път срещу т.нар. Saudi golden visa или „зелена карта”, той може да вложи над 1 млн. долара в бизнес, в който да няма местен арабски партньор и да не остава в страната. Затова откъм гъвкавост наистина се полагат усилия инвестиционните условия да бъдат подходящи и за международни клиенти.
А заделените ресурси ще им стигнат ли, при положение, че от една страна в момента обтегнатите отношения в региона поставят въпроса с отбраната на преден план? А от друга виждаме, че цените на петрола не вървят нагоре както се очакваше, а се понижават или поне остават на по-ниски нива, отколкото на ОПЕК му се иска. Това няма ли да се окаже проблем?
Основната цел на "Визия 2030" е бизнесите да се развиват, а брутният вътрешен продукт на държавата да идва основно от външни производства, които не са свързани с нефта - за миналата година това са над 50%. Това показва, че има изключителен потенциал до 2030 г. те да реинвестират ресурси в определени сегменти, които да им носят много добри дивиденти. И още нещо - саудитците са си поставили за цел дотогава в държавата да влязат над 100 млн. туристи. През 2023 г. тази цифра бе надмината, което означава, че се очакват още повече приходи от хора, които тепърва ще посещават всички тези места, хотели и бизнес хъбове. Дори в момента университети от IVY League отварят клонове там, т.е. те искат да бъдат лидери във всеки един сегмент - не само в бизнеса, но и разбира се, младите, както и хората, които искат да придобият квалификация и умения. Пак казвам, когато 70% от населението е под 30-годишна възраст трябва стратегически да се мисли какви са възможностите за развитие.
И за финал - по какъв начин българският бизнес може да се възползва от възможностите за инвестиции и развитие в Саудитска Арабия? На кое трябва да обърне внимание?
В зависимост от това какъв е бизнесът и в какви направления иска да расте Саудитска Арабия стратегически в следващите години ще има една платформа за изява на всякакви компании. Очакваме там да пристигнат много сериозни бизнеси, които ще отворят свои централи, а това на свой ред ще ускори развитието на Близкия изток. И ако българските бизнеси проявят интерес към недвижимите имоти и проявяват интерес към дестинации като Дубай - това е място, което са добре дошли да разгледат.