Борислава Налбантова: Лидерството идва с последователите, не от позицията
Добрият пример често е най-успешният "управител" на организацията. Той е достатъчен, за да увлече и служителите, и пазара в едно цяло. А мениджърите, които успеят да го постигнат, пригежават най-мощната стратегия за устойчивост.
Да имаш глобална визия, която изпълняваш на местно ниво. Това е мотото на една от най-успешните родни компании с над 25-годишна история на устойчиво развитие, водещи брандове и бизнес в полза на цели микрообщности. Капитал, благодарение на който продължава да заема първата позиция на пазар, който никога не е спокоен и всяка година е атакуван от нов бранд. Този, който подобно на потребителите си непрекъснато е жаден – за свежи вкусове, печеливши подходи и, разбира се, за още мехурчета наслада.
А „Спадел“ в България разполага от всичко това по много, превръщайки страната ни в най-големия пазар за бизнеса си. Затова приема спокойно конкуренцията и по думите на нейния изпълнителен директор Борислава Налбантова - тя държи всички на пазара във форма.
Г-жо Налбантова, как се промени компанията от Вашето идване като финансов директор досега?
Аз се присъединих към компанията през 2010 г. като част от екипа на един фонд за дялово инвестиране и нашият мандат като мениджмънт тогава беше много ясен.
От компания, която е лидер на пазара и във взаимоотношенията с потребителите да се превърне в компания, която освен финансово устойчива, също така, е и с изградени бизнес процеси с фокус върху автоматизация, технологии и начин на работа.
Остава ли конкуренцията на пазара на безалкохолни напитки същата или сега е по-трудно, отколкото преди?
Пазарът на безалкохолни напитки, и конкретно в сегмента на натуралната минерална и изворна вода, е изключително конкурентен в България.
У нас има представени над 100 бранда, от които над 40 имат пазарен дял над 1% и всяка година има нови марки,
т.е. конкуренцията е изключително активна както на база нови компании, така и на база нови продукти плюс точка на продажба. Това може само да ни радва, защото това спомага за развитието на целия сектор.
В какво сте по-добри от останалите , че успявате толкова време да запазите лидерската си позиция?
На първо място са нашите извори - „Девин минерална“ и „Девин изворна“, са в екологично чисти региони. „Спадел“ отделиха изключително много време за изследване на цялата област на изворите, включително биоразнообразието и качеството на водата и те са експерти в тази област, тъй като името „спа“ произхожда от името на нашата компания-майка. На второ място е това, че компанията е иноватор и доказан катализатор в категорията. Всичко, което се сещате в историята на минералната вода – от късата капачка, през видовете опаковки до добавените минерали и витамини в състава. И трето, но не на последно място, е екипът. „Спадел“ е семейна компания с над 100-гоишна история, която е мултилокална.
Разликата между мултинационалните и мулилокалните компании е фокусът на местно ниво. „Девин“ се продава над 95% осъзнато до 500 км. от мястото на добиване. И в мултилокалните компании екипите са тези, които правят разликите.
Какво запазихте и какво променихте в корпоративната си стратегия във времето?
Нашата корпоративна стратегия е изградена на предприемачески принцип. Тъй като в продължителен период от време компанията е била собственост на фонд за дялово инвестиране, фокусът беше насочен изключително много върху това да се постигат устойчиви неща в кратък срок. Това със сигурност запазихме и е част от нашите основни ценности - да сме едновременно гъвкави и решителни. Също е много важно за нас да се вземат решения бързо, разбира се, на база на точна информация, но преди всичко да има намерение за такива. Ние казваме, че е по-добре да опиташ и да се провалиш, отколкото въобще да не опиташ. Това, което еволюира при нас е осъзнаването, че всички сме зависими един от друг и трябва да се погрижим един за друг, а оттам и за бъдещите поколения. Ние нямаме стратегия за устойчиво развитие, при нас това всичко е част от бизнес стратегията ни.
Кое прави минералната вода от вашия регион толкова лека и пивка като вкус?
Специално „Девин минерална“ е с природна алкализация, която е над 9,5. Това означава, че тя подпомага приема на вещества, богати на бикарбонати, които са изключително важни за телата на хора като нас, заети в ежедневието. С други думи, тези високи нива спомагат за баланса на организма на фона на всякакви хранителни и други предизвикателства, които имаме през деня.
Вие идвате от консултантска компания. Естествена стъпка ли беше да смените консултантската работа с висока управленска позиция или имахте нужда от предизвикателство?
Аз смятам, че ние сме едно от благословените поколения, които бяхме част от промяна с много трансакции и сделки в региона. Аз отговарях за трансакциите на Балканите и дойдох в „Девин“ след покана на въпросния фонд за дялово инвестиране, тъй като ги консултирах при покупката на компанията. Това, което ме привлече е възможността за взимане на решения, която имаш, когато си на управленска позиция. В консултантската работа е много хубаво това, че имаш голям набор от сделки и контакти, но в крайна сметка човек няма правомощията да внедрява и имплементира решения. И всъщност, това ме привлече най-много – удоволетворението да виждаш резултат от решенията си и 14 години по-късно съм изключително въодушевена, че ми беше предоставена пълна свобода да реализираме нашите идеи и предложения.
Ще ми кажете ли дали се минава през интервю за работа за C-level позициите?
Мога да Ви кажа за мен, че и при двете ми назначения преминах не само през интервю, но и много задълбочена цялостна оценка, т.нар. assessment, независимо, че преди това консултирах 10 години неговия шеф за региона, още от сделката за БТК. Когато станах изпълнителен директор в „Спадел“ се случи същото. Въпреки че имах неоспорими резултати и ме познаваха изключително в детайл, аз отново минах пълна оценка от външна компания във всички аспекти, включително и тест за интелигентност.
И всъщност, това, което ми направи най-силно впечатление беше частта, в която ни тестваха за лидерски потенциал, защото лидер не е позиция, а лидер е само човек, който има последователи.
Като финансов директор имате шанса да реализирате мултимилионна сделка при закупуването на компанията от „Спадел“. Какво е усещането да си в центъра на такива събития?
За мен беше сбъдната мечта, защото, както знаете, моят бекграунд са сделките merges and acquisitions и това беше реален тест дали това, което сме правили като процеси и политики през седемте години собственост на „Адвент“ са били устойчиви, така че да издържат проверка отвън. Защото ние много често смятаме, че правим много хубави неща и те са страхотни в нашите очи, но е добре да имаш и поглед отвън.
С какво се различават като собственици капиталовият фонд и семейната компания?
При семейната компания много повече е дефинирана целта на съществуване, а тя е, че ние свързваме хората и природата за един по-здравословен начин на живот днес или в бъдеще, т.е. по-ясно е дефинирано дългосрочното бъдеще като цел на съществуване, визия и ценности. При нас това беше съвместен процес, когато се присъединихме към „Спадел“ ги дефинирахме заедно.
Защото „Девин“ е изключително важна част от нейната група. Това е нейният най-голям пазар. Те са лидер на национално ниво в Белгия и Нидерландия и регионален във Франция, но всъщност България е на първо място по значение като пазар.
И друго, което виждам общо между двете, е, че те са предприемачески организации. И при дяловия бизнес, и при семейната компания водещото е: как бих се държал, ако тази компания е моя, т.е. има една свързаност между действията на служителите и произтичащите от тях въздействия за компанията.
Вие сте първата българска компания, която получава европейския сертификат B-Corp, който в превод означава компания от полза. За какво точно се дава той?
B-Corp аз дори го превеждам „Бизнесът като сила за добро“. Когато се каже сертификат е много опасно. Според мен хората си представят, че това е някаква бумащина, която всеки може да премине, стига да иска. При нас се случиха по различен начин нещата, ние имаме от 2020 г. политика за устойчиво развитие, както и сме една от първите компании, които вече четири-пет години издаваме компании за устойчиво развитие, за да споделяме и мотивираме и другите да го правят.
Така наречените ESG практики или има разлика?
Много голяма, защото ESG е насочено предимно към рапортуване на някакви резултати, докато при нас то е изключително доброволно. Ние следваме стандарти, които са за доброволно отчитане. Да, сега ще преминем също и към ESG, но ние го правим вече четвърта-пета година много преди те да влязат в сила, което за листнатите компании е от 2025 г. Т.е. това е нещо в бъдещето, което е по-скоро рипортинг. В същото време, ние в качеството си на първата въглеродно неутрална компания в България с инициативи за екологично образование, търсихме начин да се присъединим към движение и така попаднахме на B-Corp. Това е изключително сложен процес, който се осъществява от екипи в САЩ, организиран в пет категории: общество, околна среда, служители, свързани общности и клиенти, и е изключително подробна проверка на практиките, които има дружеството.
Понеже споменахте доста думата „устойчивост“, може ли да разгледаме приемането на еврото от България като една такава мярка за постигане именно на устойчивост на финансовата ни система и икономиката ни?
Краткият отговор е - ДА, а по-дългият: когато си част от една общност, това е като едно семейство, както е нашата компания. Все едно ти да живееш в къщата, но да не вечеряш със семейството си всяка вечер. За мен е време да започнем да вечеряме заедно.
Борислава Налбантова заема позицията изпълнителен директор през 2020 г. Моментът съвпада с края на дълъг процес на трансформация, в който участва активно и преди това в качеството си на финансов директор. От компания, постигнала водещ пазарен дял и отлични взаимоотношения с потребителите, компанията се преориентира към финансова устойчивост и технологията, по която прави бизнес. Под нейно управление „Девин“ става първата българска B-Corp компания, която е приета в най-голямата мрежа на 4 500 „зелени“ организации от цял свят след продължителна процедура на оценка по критериите общество, околна среда, свързани общности, служители и клиенти.